مدیرعامل واسپاری سپهر صادرات:

عدم استفاده از لیزینگ به عنوان یکی از ابزارهای تنظیم بازار خودرو، تصمیمات غلط وضعیت بازار را به اینجا رساند

لیزینگ می تواند به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند تنظیم بازار نقش کلیدی را در‌کنترل قیمتها و حذف دلال بازی از بازار خودرو ایفا کند.

به گزارش خبرنگار خودروکار، حامد کارگر سامانی مدیرعامل شرکت واسپاری سپهر صادرات با اشاره به توانایی شرکتهای لیزینگ برای کنترل بازار خودرو و کاهش قیمتها گفت: لیزینگ می بایست به عنوان یک ابزار مهم برای توسعه فروش کنترل قیمتها، فروش عادلانه و حذف دلال بازی به شمار  رود اما در‌ کشور ما که اتفاقا در‌حو‌زه تولید و عرضه خودرو تناسب وجود ندارد کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای لیزینگ های کشور برای کنترل بازار خودرو گفت: شرکتهای لیزینگ بهترین ابزار برای فروش عادلانه خودرو و حذف واسطه گری در این شرایط است به نحوی که اگر سند خودرو در رهن شرکتهای لیزینگ باقی بماند و تا پایان اقساط امکان نقل و نتقال سند خودرو فراهم نباشد قطعا بسیاری از دلال بازی ها در این بازار از بین می رود و خودرو به دست مصرف کننده واقعی می رسد.

سامانی همچنین به راهکارهای ارائه شده برای تنظیم بازار خودرو در ماه های اخیر انتقاد کرد و گفت: قرعه کشی و فروش مرحله ای هم نتوانسته راهکار مناسبی برای تنظیم بازار خودرو باشد چرا که هنوز هم شاهد ثبت نام های چند میلیونی متقاضیان و اختلاف قیمت های نامتعارف در بین کارخانه و بازار خودرو هستیم.

وی با اشاره به عرضه خودرو در‌ بورس کالا گفت: عرضه یک کالا در بورس موجب رونق رقابت می شود اما ما در مورد خودرو مشکل رقابت و رونق نداریم بلکه مشکل اصلی نحوه توزیع مناسب و عادلانه خودرو هست که قطعا عرضه آن در‌ بورس هم نمی تواند چندان موفق و موثر عمل کند.

سامانی ادامه داد: با عرضه خودرو در بورس چه تضمینی وجود دارد که همه به اینترنت به سرعت دسترسی داشته باشند و از آن مهمتر چه تضمینی هست تا خودرو به صورت عادلانه بین استانهای مختلف کشور عرضه و توزیع شود. این در شرایطی است که در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها اصلا دفتر کارگزاری بورسی وجود ندارد تا مردم ثبت نام کنند و امکان خرید خودرو از بورس را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت واسپاری سپهر صادرات گفت: سالهاست که منابع عظیمی از دولت صرف حمایت از صنعت خودرو می شود اما مشخص نیست این منابع با چه هدفی و چه ساز و کاری در خودروسازان توزیع می شود که نتیجه بعد از سالها حمایت امروز این شده است.

وی ادامه داد: یکبار هم که شده صندوق توسعه ملی به جای حمایت از تولید اینبار از مصرف کننده حمایت کنند و منابع خود را برای تنظیم بازار خودرو در اختیار شرکتهای لیزینگ قرار دهد تا خودرو با نرخ بهره کم به دست مشتری واقعی برسد و از این طریق هم مردم منتفع شوند هم از تولید داخلی حمایت شود.

انتهای خبر/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *