• اردیبهشت ۹, ۱۴۰۴
  • مدیر
  • 0

بی‌شک در شرایطی که قوانین بسیار سختگیرانه از یک سو و رشد قارچ‌گونه قسطی‌فروشان از سوی دیگر موجب بروز برخی مشکلات برای فعالان صنعت لیزینگ شده است؛ مهم‌ترین دلیل برای همکاری و هم‌افزایی بیشتر فعالان صنعت لیزینگ است.
همین امر موجب شد تا طی جلسه هم‌اندیشی با حضور حامد کارگر سامانی، مدیرعامل واسپاری سپهر صادرات، مدیران این شرکت، مهدی بسحاق، دبیر انجمن ملی لیزینگ ایران، روسای کارگروه‌ها لیزینگ، حقوقی، مالی و فعالان و متخصصان این صنعت برگزار شود.

در ابتدای این جلسه حامد کارگر سامانی، مدیرعامل شرکت واسپاری سپهر صادرات، با اشاره به چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی این صنعت گفت: صنعت لیزینگ باید از منظر حقوقی و مالی مورد بازنگری قرار گیرد و با هم‌افزایی و هماهنگی میان بازیگران این حوزه، می‌توان ریسک‌های عملیاتی را به حداقل رساند.

وی با بیان اینکه صنعت لیزینگ در سال‌های اخیر از جایگاه اصلی خود به عنوان یک نهاد مالی تأثیرگذار فاصله گرفته، افزود: این صنعت به‌جای ایفای نقش در توسعه بازار و تأمین مالی، به فروش اقساطی کالا تقلیل یافته است. همچنین به دلیل تمرکز شرکت‌های لیزینگ بر بازار خودرو، نگاه به صنعت لیزینگ به عنوان خودروفروش است و در دوره‌هایی که بازار خودرو دچار رکود شد، این شرکت‌ها با مشکلات جدی روبرو شدند.
کارگر سامانی تأکید کرد: شرکت‌های لیزینگ باید به نقش تأمین‌مالی خود در اقتصاد کشور بازگردند. یکی از معضلات اصلی، وابستگی شدید به بازار خودرو و عدم شناخت نسبت به سایر بازارهاست. در حالی که هم‌اکنون مجموعه‌های قسط‌فروشی غیرمجاز و فاقد نظارت در حال رشد روزافزون هستند، شرکت‌های لیزینگ به دو دلیل عدم ورود به بازارهای نوین و همچنین وجود مقررات دست‌وپاگیر تحت تهدید قرار گرفته‌اند.
وی همچنین به موضوع ارزشمندی مجوز بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: مجوز بانک مرکزی باید پشتوانه‌ای برای توسعه صنعت لیزینگ باشد، نه صرفاً محدودکننده. متأسفانه در سال‌های گذشته، حمایت کافی از صنعت لیزینگ توسط نهادهای بالادستی صورت نگرفته است.
در ادامه این نشست، مهدی بسحاق، دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران نیز با ارائه آماری هشدار داد: «از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲، اندازه صنعت لیزینگ از یک میلیارد دلار به ۴۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است که این نشان‌دهنده روندی نزولی و خطرناک در صنعت است.»

او افزود: اگر صنعت لیزینگ صرفاً به فروش اقساطی محدود شود، محکوم به شکست خواهد بود. باید به سمت طراحی مدل‌های جدید تأمین مالی از طریق بازار سرمایه حرکت کنیم، اما مقررات سخت‌گیرانه مانعی جدی در این مسیر است. شرکت‌های لیزینگ در رقابت با لندتک‌ها و قسطی‌فروشی‌های غیرمجاز عقب مانده‌اند.
بسحاق با تأکید بر ضرورت گفت‌وگو با بانک مرکزی تصریح کرد: مدیران عامل و فعالان باتجربه این صنعت باید طی جلساتی با مقامات بانک مرکزی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعت لیزینگ را تشریح کنند و خواستار بازنگری در دستورالعمل‌ها شوند.
در ادامه این نشست، هریک از حاضرین در این نشست به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند و در نهایت جهت تصمیم‌گیری و اقدام هدفمند در این زمینه، صورت‌جلسه‌ای از موارد مطروحه و تصمیم‌های اتخاذ شده تهیه گردید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *