• آذر ۴, ۱۳۹۴
  • روابط عمومی
  • دسته‌بندی نشده
  • 0

آخوندی

وزیر راه و شهرسازی از تصویب توسعه‌ای شدن بانک مسکن در مجمع عمومی این بانک خبر داد و همچنین درخصوص لیزینگ مسکن گفت: فکر نمی کنم لیزینگ بتواند تمام مشکل مسکن را حل کند بلکه می تواند مساله خاصی را از یک سازنده حل کند.

به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه پانزدهمین همایش سیاستهای توسعه مسکن در ایران اظهار کرد: ما در نظر داریم حتما بانک توسعه مسکن را داشته باشیم. بانک مسکن باید بیش از این تامین اعتبار کند و دولت یک سرمایه گذاری جدی در بخش مسکن صورت دهد و بانک مسکن را تبدیل به یک نهاد مالی کند تا بتواند عدم تعادلهای سرمایه گذاری در بخش مسکن را جبران کند.

وی افزود: مذاکرات با وزارت دارایی، بانک مرکزی انجام شده و هچنین مجمع عمومی بانک مسکن، ارتقای این بانک به یک بانک توسعه ای را تصویب کرده و در حال طی کردن مراحل بعدی هستیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، وقتی صحبت از خروج از رکود می کنیم باید چند هزار میلیارد تومان سرمایه بانک مسکن را افزایش دهیم. تامین این رقم کار سختی خواهد بود ولی من مطمئنم که این کار را انجام می دهیم و بانک مسکن را به یک بانک توسعه ای تبدیل می کنیم.

آخوندی در پاسخ به این سوال که چرا در پرداخت تسهیلات مثل بخش خودرو به بخش مسکن توجه نشد و آیا چالشهایی در این زمینه با بانک مسکن دارید، گفت: بخش مسکن نیاز به اقدامات بسیار مستحکم دارد. تا به حال هرچه را که گفته ایم توانسته ایم با موفقیت اجرا کنیم و ارتقا دهیم. این بحثی است که ما نیاز به اقدامات مطمئن داریم. به همین دلیل عمدتا به دنبال این بودیم که به دنبال سیاست پس انداز برویم و تا امروز هم صندودق پس انداز مسکن بیش از ۴۲۱ میلیارد تومان پس انداز ایجاد کرده و سپرده‌ها هم بیشتر در شهرهای متوسط صورت گرفته است.

وی ادامه داد: من با ایجاد شوک در بخش مسکن همواره مخالف بودم؛ چرا که اقدامات شوک گونه فقط به نفع سوداگران است و مردم متضرر می‌شوند. باید اقداماتی کنیم که متکی به راهبرد بلندمدت باشد تا خانوارها بتوانند زندگی‌شان را با آن تنظیم کنند.

آخوندی تاکید کرد: کاری که ما در آینده باید انجام دهیم این است که پس انداز را تشوق کنیم، سقف تسهیلات تعهدی را افزایش دهیم و در برابر پس انداز کاهش نرخ سود را مدنظر قرار دهیم. اگر این کار به شکل یک دوره دو سه ساله صورت گیرد به نظر من خانواده ها می‌توانند در آخر کار به سیاست‌های دولت اعتماد کنند. حسن تسهیلات تعهدی این است که کسی که پس انداز می کند به شکل مطمئن به تسهیلاتش دسترسی می یابد و همچنین پس انداز افراد بهترین پشتوانه برای تامین مالی خواهد بود. این سیاستی است که ما تعقیب می کنیم و بانک مرکزی، سازمان برنامه و وزارت دارایی هم قانع شدند تا در این زمینه از ما حمایت کنند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره لیزینگ مسکن گفت: سیاستهای لیزینگ و انواع آن می تواند کمک کند ولی فکر نمی کنم بتواند تمام مشکل مسکن را حل کند بلکه می تواند مساله خاصی را از یک سازنده حل کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *