به گزارش روابط عمومی به نقل از اسب بخار : یک کارشناس صنعت خودرو و بازار سرمایه با اشاره به این که در خودروسازی دچار یک تهاجم اقتصادی گسترده توسط چین هستیم، بیان کرد: «تهاجم خودرویی چین توهین به خانواده بزرگ خودروسازی کشور است.»

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، حامد کارگر سامانی با تأکید بر این که در خودروسازی شاهد یک تهاجم گسترده توسط چین هستیم تأکید کرد: «طی سال های گذشته، این تهاجم در ابعاد مختلف وجود داشته است، که نهضت داخلی سازی در بخش‌هایی آن را عقب راند.»

این کارشناس، که سابقه فعالیت در خودروسازان بزرگ کشور را در کارنامه دارد، ادامه داد: «در سال های اخیر، در حوزه پوشاک، صنایع غذایی، صنایع تبدیلی، صنایع و تکنولوژی مرتبط با نفت نیز این تهاجم وجود داشت که به همت متخصصان داخلی و نهضت ساخت داخل به عقب رانده شدند.»

وی اضافه کرد: «اما در حوزه خودرو خیلی پیش روی کرده و جلو آمده اند، به نحوی که، امروز متأسفانه با نمایشگاه دستاوردها و نوآوری‌های صنعت خودروی چین مواجه هستیم.»

مدیرعامل لیزینگ بانک صادرات اظهار کرد: «بنابراین معتقدم برگزاری نمایشگاه هایی تحت عنوان دستاوردهای صنعت خودرو، کار اشتباهی است و آن را توهین به خانواده بزرگ قطعه‌سازی و خودروسازی کشور می دانم.»

کارگر سامانی تصریح کرد: «متأسفانه طی مدت اخیر، محصولی که بتوان آن را تولید ملی نامید، دیده نمی شود. این خیلی بد است، حتا خودروهایی که بگوییم ۵۰ درصد ساخت داخل است نیز به چشم نمی آید.»

واگذاری مالکیت به خارجی ها

این کارشناس اقتصادی با اشاره به عدم اجرای واگذاری ها براساس قانون رفع موانع تولید و اصل ۴۴ قانون اساسی تأکید کرد: «اگر می خواهیم در خودروسازی دارای صنعتی توسعه یافته و پیشرفته و دارای ارزش افزوده باشیم، باید بدون تعصبات شرقی – غربی عمل کنیم.»

وی توضیح داد: «در واقع، هر کشوری که با منافع ملی تضاد ندارد باید در مدیریت و مالکیت سهم داشته باشد. اصولاً انتقال تکنولوژی با مالکیت همراه می شود؛ نه با این شرایطی که امروز وجود دارد.»

مدیرعامل لیزینگ بانک صادرات افزود: «امروز برخی شرکت‌ها قارچ‌گونه و بدون پیشینه و سابقه خودرویی، با تیراژ بسیار پایین سبز می شوند. متأسفانه فقط هم ارزبری دارند و هیچ ثمری برای صنعت و اقتصاد کشور ندارد.»

سامانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که با توجه به غلبه دیدگاه سیاسی بر اقتصاد آیا شرایط برای ورود سرمایه گذاران خارجی امکان پذیراست، توضیح داد: «ورود به هر صنعتی و اقتصادی، تابع دو بخش می‌تواند باشد؛ یکی بخش مزیت‌هاست، ایران در صنعت نفت، در صنایع معدنی، در صنایع مرتبط با پایین‌دست معدن و بخش نفت مزیت رقابتی دارد، سرمایه‌گذاری می‌کنیم و همچنین حضور گسترده هم داریم.»

وی ادامه داد: «البته برخی از حوزه‌ها هستند که دلیل ورود به آن ها مزیت های رقابتی نیست، بلکه مانند حوزه غذا براساس چرخه امنیت به آن ها ورود می کنیم. به عنوان مثال، در حوزه غذا ممکن است در خارج از کشور تولید گندم ارزان‌تر باشد، اما با توجه به موضوع چرخه امنیت غذا منطقی نیست که برای تأمین به سمت خارجی ها برویم.»

وی ادامه داد: «اما در خصوص صنعت خودرو این گونه نیست، ضمن این که، اعتقاد دارم مانند گذشته در این بخش مزیت رقابتی قوی‌ای نداریم. بنابراین اگر قرار است صنعت خودروسازی ما ارتقا بگیرد، تنها راهش جوینت ونچر خارجی در مالکیت و سهام‌داری به صورت گسترده است.»

کارگر سامانی تأکید کرد: «یعنی باید به خارجی‌ها کرسی مدیریتی واگذار شود. همچنین دنبال سفته‌بازی و فروش سهام به قیمت بالا نباید باشیم، باید دنبال این باشیم که دو اتفاق بیافتد؛ یک، نیاز داخل با خودروی باکیفیت تأمین شود و دو، اشتغال این صنعت حفظ شود.»

وی اشاره کرد: «معتقدم اصلاً علت حمایت از صنعت خودرو، مزیت رقابتی آن نیست، چراکه ارزبری بسیار بالا و اثربخشی‌اش در سبد رفاه اجتماع بسیار پایین است. در واقع، علت حمایت از آن صرفاً موضوع اشتغال این صنعت است.»

مدیرعامل لیزینگ بانک صادرات همچنین در خصوص اثرگذاری واردات خودروهای غیرچینی نیز گفت: «تیراژ خودروهایی که در قالب برندهای باکیفیت آسیایی یا بعضاً اروپایی وارد شده است، به دلیل تیراژ پایین در یک رقابت ناجوانمردانه‌ای با خودروهای چینی قرار دارند و اساساً امکان رقابت ندارند. در واقع، همین تیراژ پایین، خدمات پس از فروش‌شان و دامنه قیمتی‌ آن ها، متأسفانه بازار را مجدداً در اختیار رقبای چینی قرار می‌دهد.»

انتخاب خودروی اقتصادی از خانواده تاتا

این کارشناس صنعت خودرو و بازار سرمایه بیان کرد: «یک نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، این است که اساساً انتخاب محصولات براساس نیاز جامعه نبود. امروز خودروی کرولا با توجه به نرخ ارز، خودروی لاکچری محسوب می‌شود و دیگر یک اقتصادی به شمار نمی آید. خودروی اقتصادی از گروه خانواده تاتا موتور باید انتخاب شود، باید از شرکت‌های چینی ای انتخاب شود که بتوانند بیایند در سبد خودرویی به‌عنوان خودروی اقتصادی مطرح شوند.»

اقتصاد پنهان را نپذیریم

این کارشناس صنعت خودرو و بازار سرمایه همچنین در پاسخ به این پرسش که با وجود تحریم ها آیا امکان ورود شرکت های خارجی برای شراکت و سرمایه گذاری وجود دارد گفت: «اگر تحریم وجود دارد، چه‌طور این محصولات با انتقال ارز به صورت گسترده وارد کشور می شود؟ چه‌طور تکنولوژی‌اش نمی‌تواند وارد شود، محصول نهایی می‌تواند وارد شود؟ به‌عنوان فعالان این صنعت این مطالبی را که دلالان و سفته‌بازان و اقتصاد پنهان برای آوردن محصول نهایی دنبال می کند نباید بپذیریم. محصول نهایی در کشور فقط ارزبری خواهد داشت، به اشتغال ما کمک نمی‌کند؛ ما در حال انتقال به کشور دوست چین هستیم.»

مدیرعامل لیزینگ بانک صادرات اضافه کرد: «برای خروج از بحران مرتبط با تحریم هم می‌توانیم با کشورهایی در پیمان‌های جدید مثل پیمان شانگهای یا بریکس عضو هستند، همکاری کنیم. در حال حاضر، هند جزو کشورهای بسیار پیشرو به شمار می آید. در نمایشگاه تجهیزات خودرو، که اخیراً در پاریس برگزار شد، بخش اعظمی از تأمین‌کنندگان قطعات، هندی بودند.»

کارگر سامانی در پایان با تأکید بر این که قطعاً واردات خودروهای چینی بدون انتقال تکنولوژی موجب افزایش و ارتقای کیفیت خودرو در کشور نمی‌شود، گفت: «این مسئله تنها باعث دلزدگی و از بین رفتن انگیزه و روحیه شبکه و خانواده بزرگ قطعه‌سازی و خودروسازی داخلی کشور خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *